loading...
ورمی کمپوست باغ گلبن
مهندس قدیری بازدید : 11 سه شنبه 19 فروردین 1393 نظرات (0)


 سرخس شاخ گوزنی 

نام فارسي: سرخس شاخ گوزني ( پلاني سريوم )
نام علمي: Platycerium bifurcatum
نام انگليسي: Staghorn ferns

خصوصيات: ارتفاع 80-50 سانتي متر – برگها يا فروندهاي مدور با لبه مواج در قسمت عقب گياه و برگهاي شاخ گوزني كه توليد اسپور مي كند در جلوي برگهاي عقبي قرار ميگيرد.

نور: نور كم ( سايه) تا متوسط – در كنار پنجره هاي رو به شمال

دما: دماي مناسب در شب 15 درجه سانتي متر

 آبياري: مقدار متوسط

خاك: مخلوطي از خاك برگ و خزه ( نوع اسفاگنوم)
كوددهي: 1گرم در ليتر هر 3 هفته از فروردين تا شهريور

ازدياد: كاشت اسپور در اوايل بهار ، تقسيم نهالهاي جديد حاصله از استولون

عوارض و درمان: درمحيط هاي خشك مبتلا به كنه و شته ميشود كه سمپاشي با مالاتيون و بعد آب پاشي براي شستشوي باقي مانده سموم توصيه مي شود.

نكته: در مقابل نور شديد آفتاب تابستان مقاومت ندارد و شدت نور تا 50 درصد بايد كاهش يابد.

 

  

 آبشار طلائی   

خانواده: Rosaceae 
نام علمی:Rosa banksiae lutea 

گونه‌ای رز بالارونده با بلندی و گستردگی ۱۰ متر که روی دیوار، فنس و پرگولا هدایت می‌شود. دارای برگ‌های کوچک سبز پررنگ است. گل‌های فراوان، زرد رنگ و غیر معطر آن در اواخر بهار ظاهر می‌‌شوند.

 

 

نیازها: به مکان آفتابی و خاک غنی و مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد. حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی‌گراد می‌باشد.ازدیاد: به‌ وسیله قلمه خشبی در پائیز و پیوند جوانه در تابستان امکان‌پذیر است.

 

سوسن چل چراغ     
 نام فارسی: سوسن چل چراغ
 

 نام علمی: Lilium Ledebourii (Baker) Boiss.

ویژگی‌های گیاه شناسی: گیاهی پایا، پیازدار، با ساقه‌ای پوشیده از برگ، به ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر. برگ‌ها ایستاده، خطی- سرنیزه‌ای، نوک تیز و کرک دار.

 زمان گل و میوه دهی: از اردیبهشت تا مرداد.

پراکندگی جغرافیایی در کشور: این گیاه به تعداد اندک و در رویشگاهی کم وسعت در ارتفاعات عمارلو واقع در۵۰ کیلومتری شرق رودبار در استان گیلان می‌روید.

مصارف و کاربردها: به‌دلیل کمیاب بودن و در نتیجه پهنه گسترش بسیار محدود در این مقوله اطلاعاتی وجود ندارد ولی به‌منظور آشنایی بیشتر با این گیاه، مصارف و کاربردهای یکی از خویشاوندان نزدیک اینگونه با نام فارسی سوسن یا گل سوسن ذکر می شود.

محیط زیست: تولید غذا (انرژی و مواد) به‌عنوان اولین حلقه زنجیره غذایی در زیست بوم‌ها، تلطیف هوا با تولید اکسیژن و رطوبت، حفاظت از خاک در برابر فرسایش آبی و بادی، ایجاد محیط زیست مناسب برای انسان و سایر جانداران مصرف‌کننده و به‌خصوص زیبا سازی محیط از خصوصیات این گیاه است.

خواص درمانی: کرم‌های تهیه شده از پیاز این گیاه به‌دلیل داشتن مقادیر فراوان موسیلاژ به‌عنوان نرم‌کننده پوست و همچنین تسکین‌دهنده التهاب‌های پوستی، سرمازدگی، سوختگی، زخم‌ها، ورم‌ها و سایر بیماری‌های پوستی به کار می‌روند.

 

 

گل اقاقیا

اقاقیا از انواع گل های زیبا با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. 

این گل دارای برگ های زیبا به رنگ زرد و سفید است. 

این گیاه در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند.

قبل از کاشت گلدان ها را با خاک مناسب پر کنید و آن ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. 

بهتر است خاک گلدان هر ۲۵ روز یکبار با بارور کننده های مناسب مخلوط و خاک گلدان هر دو سال یکبار عوض شود.

گل اقاقیا در معرض آفت های گیاهی قرار دارد، از این رو توصیه می شود در صورت لزوم گلدان ها را سم پاشی کنید.

این گیاه هر سال گل می دهد. گلدان ها را در هفته، دو بار آبیاری کنید.

قبل از آبیاری مجدد، دقت کنید خاک گلدان، خشک باشد.

 

 

 

 بنت قنسول:

 بنت قنسول یا پوانزتیا گونه ای از گیاهان تیره افوربیاسه است که بوته آن به بلندی ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر می رسد. این گیاه که اصل آن از کشور مکزیک است، دارای شیره ای سمی است و باید در زمان بریدن ساقه یا چیدن گل آن وقت به خرج داد تا شیره آن با خراش پوست یا چشم و دهان تمامی نداشته باشد. 
بهترین راه این است که برای جلوگیری از خروج شیره گیاه محل بریدگی ساقه را در آب گرم ۴۰ درجه قرار دهید. تا خروج شیره گیاه قطع شود. انواع پاکوتاه این گیاه با برگ های پنجه ای و برگ های بلند دارای برگ هایی است که انتهای آنها به رنگ های مختلفی چون قرمز، عنابی، صورتی یا سفید در می آید. گل واقعی این گیاه از دسته ای گلبرگ های ریز، کوچک و سبزرنگ متمایل به سفید تشکیل شده که در میان این برگ های چند رنگ پنهان می ماند.
این گیاه را باید در محل پرنوری قرارداد و آب کمی نیز موردنیاز آن است. اگر بیش از حد دادن آب امساک کنید ممکن است در بهار برگ های گیاه بریزد. در این صورت باید شاخه ها را کوتاه و خاک گلدان را عوض کنید. در فصل پاییز این گیاه تنها به ۱۰ساعت نور روزانه نیاز دارد. بنت قنسول به وسیله قلم زیاد می شود و بهترین فصل برای این کار ماه های تیر و مرداد است.

 

 شاخ گوزن

  بیش از ۲۰ سال از ظهور این فوژر استرالیایی در کلکسیون های گیاهی و به ویژه آپارتمان ها نمی گذرد. شاخ گوزن گیاهی است ایپفیت که در زادگاهش بر روی تنه درختان زنگی می کند. برگ های عقیم پوست مانند آن به تکیه گاه ها می چسبد و برگ های بار آورش که به ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر می رسد برافراشته شده و به طرف انتهای خود متمایل می شودو همین برگ هاست که کنگره های جالبی پیدا می کند و به صورت چنگال به حالت شاخ گوزن در می آید. 

این گیاه را به آسانی در گلدان و یا سبدهای کم عمق که خاکی نفوذپذیر و مرطوب داشته باشد، می توان کاشت و خاک آن باید مخلوطی از خزه و الیاف پلیپد و قطعاتی از پوست درخت کاج باشد. «پلاتیسریوم» خواهان نور ملایم و محیط نمناک و مربوط است. برگ هایش مرتبا نیاز به شست وشو دارد و چند هفته ای می توان آن را در آپارتمان نگه داشت. حرارتی در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد برای آن کافی است و لذا در زمستان بایستی از رادیوتورها دور نگه داشته شود.

 

 

 

 درخت آهن

 

 نام علمی:  Parrotia persica
 نام عمومی:ironwood ، درخت آهن ، توی ، انجیلی
 خانواده: Hamamelidaceae

این درخت با شكوه و به طور طبیعی بیش از ۲۰ متر رشد می كند كه به نام F.W.Parrotia كه یك طبیعی شناس آلمانی ، جهانگرد و پروفسور علوم دارویی كه اولین صعود را از كوه عرفات در سال ۱۸۲۹ داشت است، نام گذاری شده است. اهل جنگل های منطقه ی جنوب و جنوب غربی دریای خزر است ، اولین بار در Kew در سال ۱۸۴۱ معرفی شد. در جنگل ها گاهی به صورت بوته دیده می شود ، ساقه هایش به شكل گروهی محكم هستند . بعضی اوقات با خودش پیوند میدهد یا با سایر گیاهان، حتی یك ساقه ی تنها هم قادر به رشد كامل است . درختی برجسته است و اخیرا در منابع به درختانی از این گونه با ۸۰ پا اشاره شده است. چوب آن بافت بسیار ظریف و بهم پیوسته ای دارد ، سخت ومحكم است ، از این رو اسم رایج آن ironwood است. 

برگ ها بیضوی تا تخم مرغی، بطول حدود ۱۲ سانتی متر و عرض ۶ سانتی متر، در حاشیه مواج و در راس بصورت نوک تیز، سبز براق.
پوست ساقه قهوه ای تا خاکستری. گل ها کوچک، فاقد گلبرگ، و دارای پرچم های قرمز رنگ بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می شوند. میوه فندقه مانند، کپسولی قهوه ای بطول ۸ میلی متر.

 

 

 سیننژیا

 سیننژیاهای دورگه که بیشتر به نام «گلکسینیا» معروف هستند در ماه های اردیبهشت تا شهریور در گل فروشی ها مشاهده می شوند. این گیاهان زیبا با برگ های درشت و ضخیم و پرزدار، کاملا پرتراکم هستند و دسته ای گل زنگوله مانند در رنگ های سفید، قرمز و یا بنفش در میان آنها از جذابیت ویژه ای برخوردارند. 
روی گلبرگ های این گل ها غالبا خال هایی به رنگ متفاوت به وجود می آید که زیبایی گل را دوبرابر می کند. اگرچه به دست آوردن این گیاه از راه کاشتن بذر برای افراد غیرحرفه ای و بدون دسترسی به گلخانه دشوار است، اما با استفاده از پیاز که خاص چند نوع آن است می توان به آسانی آن را پرورش داد.

اگر این پیازها را در اسفند بکارید در خرداد یا تیر می توانید گیاه گل دار آن را داشته باشید. گلکسینیای برزیلی در مخلوطی از خاک خلنگ و خاک برگ به خوبی رشد می کند اما گلدان آنها باید کاملا زه کشی شده باشد زیرا رطوبت زیاد برای آنها خطرآفرین است. اگر این گیاهان را در جایی گرم و کاملا روشن و دور از اشعه مستقیم خورشید قرار دهید به خوبی در آپارتمان نیز گل می دهد. پس از تمام شدن گل ها باید پیاز آنها را در حرارتی نزدیک ۱۰ درجه برای کشت سال آینده نگهداری کرد.

 

 

گیاه هوفاریقون

هوفاریقون با نام علمی L. Hypericum perforatum یك گیاه علفی دایمی از خانواده Hypericaceae است كه بومی غرب اروپا، آسیا و شمال آفریقا می‌باشد. اهمیت این گیاه در چند سال اخیر به عنوان یك داروی گیاهی به خصوص برای درمان افسردگی ملایم تا متوسط به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تركیبات موثر اصلی این گیاه شامل هیپرفورین (یك فلوروگلوسینول پرنیله شده) و هیپریسین (یك نفتودیانترون) می‌باشد...
البته تركیبات موثر بیولوژیكی دیگری نظیر فلاونویید و تانن نیز در این گیاه وجود دارد. هرچند هیپریسین به عنوان یك تركیب كلیدی در اندازه‌گیری كیفیت و ارزیابی هوفاریقون مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مطالعات اخیر نشان داده كه هیپرفورین ممكن است عامل ضدافسردگی این گیاه باشد. به هر حال، هوفاریقون یك گیاه پرفروش است كه دارای جایگاه ارزشمندی در بازارجهانی می‌باشد.

 

 

 

  پرنده بهشتی

   نام علمی این گیاه از نام ملکه شارلوت مکلامبورگ استرلیتز همسر ژرژ سوم پادشاه انگلستان گرفته شده است. این جنس که از گیاهان خانواده موز است در تمام دنیا فقط دارای پنج گونه دائمی همیشه سبز است که از این میان فقط یک گونه آن به نام پرنده بهشتی رژینه در باغبانی کاربرد دارد و چهار گونه دیگر به صورت وحشی در طبیعت وجود دارند.

پرنده بهشتی بومی جنوب آفریقا (کاپ) است وبلندی آن حدود یک متر می رسد. این گونه دارای برگ های نسبتا روشن، چرمی و تخم مرغی شکل است که روی دمبرگی به طول ۴۵ سانتیمتر قرار می گیرند. گل آذین آن به طول ۱۵ سانتیمتر در بهار در انتهای ساقه گل دهنده به طول یک متر تا یک متر و نیم ظاهر می شود. 

این گل شامل اسپات سبز با رگه های ارغوانی و قایق مانند است که در هنگام باز شدن گل ها به صورت افقی درآمده و در آن ۱۰-۴ گل قرار می گیرد. گل ها دارای کاسه نارنجی و جام آبی رنگ بوده و روی هم رفته شباهت به سر پرنده دارند.خاک آن نیز باید قوی (دارای کود حیوانی پودر گوشت و...) و کمی ماسه ای باشد. برای زود به گل نشاندن گیاه باید در مردادماه زمین را به عمق ۸۰ سانتیمتر شخم زده و به آن کود حیوانی اضافه کرد. اسیدیته مناسب برای گیاه در حدود ۸-۷ می باشد. می توان از کودهای مختلف موجود در بازار طبق دستورالعمل هریک که معمولا در روی جعبه نوشته شده است، استفاده کرد.

 

 

 آپر کاکتوس

یکی از گیاهان بسیار زیبا و خوشرنگی که جنبه تزئینی در آپارتمان شما دارد آپر کاکتوس است. منظره این گیاه موجب شده است که نام آن را کاکتوس دم موشی بگذارند. این گیاه به نسبت شایستگی و ارزش آن معرفی نشده است زیرا هم به سادگی می روید و هم از سال چهارم زندگی شروع به گل دادن می کند. 
بهتر است این گیاه را در گلدان های آویخته بکارید و در زمستان در جای روشن و خنک و خشکی نگهدارید تا ساقه هایش که نسبت به رطوبت حساس است پلاسیده نشود. اگر قسمتی از ساقه ها پلاسیده شد باید آن را چیده و در محل زخم ها مقداری داروی ضد قارچ های انگلی بمالید. 

گل های به رنگ لعل این گیاه ۸ تا ۹ سانتیمتر معمولا در بهار و در گلخانه ها گاه در ماه اسفند یا فروردین شکفته می شوند. اگر در زمستان روی ساقه های آن مختصری آب پاشیده شود هم موجب برطرف شدن خشکی آنها و هم از بین رفتن کار تنک های قرمزی که گیاه بدان حساسیت دارد خواهد شد. زادگاه این گیاه مکزیک است.

 

 

 کرچک هندی

  یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی کروتون یا کرچک هندی است. این گیاهان با رنگ های زنده و متنوع خود در مناطق حاره، پرچین های دلفریب و زیبایی تشکیل می دهند. قد این گیاه در آپارتمان از ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر تجاوز نمی کند و یکی از رنگی ترین گیاهان آپارتمانی از خانواده افور بیاسد است. این گیاه به خاطر رنگی بودن و فرم برگ هایش مورد توجه همگان است. 

در برگ های جوان این گیاه سبز به مرور لکه های رنگی به وجود می آید. تنوع رنگ برگ ها و وجود لکه های زرد، قرمز و قهوه ای در متن سبز و براق بودن آنها معرف سلامت گیاه است و زیبایی آن را بیشتر می کند. این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد و در سایر رنگ هایش از بین می رود. کروتون نیاز شدیدی به آب دارد ولی باید مواظب بود سوراخ ته گلدان همیشه باز باشد تا خاک گلدان باتلاقی نشود. محیط ساکت و بدون جریان هوا و گرم و یکنواخت بودن درجه حرارت از احتیاجات دیگر این گیاه زیباست. 

اجازه ندهید سطح خاک گلدان شما خشک شود. دو سه بار در هفته در تابستان و هر چهار روز یکبار در زمستان آن را آبیاری کنید و در زمستان آبیاری با آب ولرم توصیه می شود. همچنین غبارپاشی روزانه در تابستان و در زمستان هفته ای یکبار ضروری است. بهترین خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه نرم است. مناسب ترین زمان تعویض گلدان بهار است و برای تکثیر آن می توان از قلمه های جوان استفاده کرد. به این نحو که قلمه ها را در بهار در بستری از ماسه نرم می کارند و در مکان گرم و مربوط نگهداری می کنند تا ریشه تولید کند.

 

 

 عبایی

 یکی از گیاهان زیبا و مقاوم آپارتمانی آسپیدیسترالوریدا یا عبایی است. عبایی گیاهی است که منشاء آن ژاپن است و از ساقه های زیرزمینی و زنبقی مانند آن برگ های درشت نوک تیز با الیاف مقاوم به رنگ سبز تیره می روید، چنانکه به نظر می رسد این برگ ها از زیر خاک روییده اند. 

نوع خاص این گیاه معروف به واریگاتاست که دارای برگ های متنوع سبز و سفید در هم که ظریف تر از نوع اصلی است. گل های بنفش و گردی که از این گیاه گاهی اوقات در سطح خاک گلدان به چشم می خورد جنبه تزئینی ندارد. این گیاه دارای مقاومتی استثنایی است به طوری که با تمامی شرایط سازگار بوده و حتی در مناسب ترین موقعیت ها از لحاظ نور و حرارت باقی می ماند و فقط خواهان خاک خوب باغچه ای است و کافی است گاهگاهی به آن آب بدهید.

 

 

 

 سیسوس

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی که به شکل سبز و رونده رشد و نمو می کند سیسوس کپن سین است که به فارسی به آن سیسوس می گویند. 
این گیاه از تیره های مجاور تاک ها و چسبک ها ست که در مقابل نور ملایم آپارتمان مقاومت دارند و آنها را گاه برای آویز و گاه برای تزئین سبدهای گل به کار می برند از انواع این گیاه، سیسوس برگ درشت یا سیسوس کپن سین و سیسوس برگ ریز و سیسوس رومی است. سیسوس برگ درشت نسبت به رطوبت حساس است و روزانه یکی، دو بار باید با آب روی آن اسپری شود.
این گیاه رشد نسبتا سریعی دارد و در برابر شرایط نامساعد محیطی گاهی اوقات دچار ریزش برگ می شود. سیسوس برگ ریز مقاوم تر از سیسوس برگ درشت است و بهتر در آپارتمان نگهداری می شود. 
خاک مناسب برای رشد آنها مخلوطی از خاک چمن یا خاک باغچه و خاک برگ است. برای اینکه این گیاه رشد خوبی داشته باشد، باید آبیاری منظم باشد و نباید در آب دادن زیاده روی کرد. سیسوس گیاه قانعی است و با محیط راهروها و اتاق های گرم نیز سازگاری نشان می دهد و تکثیر آن به وسیله قلمه های سبز ساقه در داخل ماسه انجام می شود.

 

 

کلیویا

 کلیویا یا خورشیدی گیاه دیگری از خانواده آماری لیداسر است که برگ های شبیه به گیاه آماریس دارد با این تفاوت که رنگ برگ ها در کلیویا کمی تیره تر و رگبرگ ها برجسته تر به نظر می رسند و برخلاف آمارالیس تمام دوره رشدی خود را در گلخانه به سر می برد و گیاهی با ارزش اقتصادی است. 
زادگاه این گیاه، آفریقای جنوبی است، ساقه ندارد و برگ هایش نوارمانند و غلافی است و به شکل بادبزن قرار می گیرد و رنگ آن سبزتیره است و گل هایش به صورت دسته های ۱۵ تا ۲۰ تایی به شکل یک چتر، نوک یک شاخه صاف و نیزه مانند می روید. گل ها به رنگ قرمز پرتقالی است. اصلاح نژاد این گل سبب شده است تا برگ های آن درشت تر و رنگ برگ های آن تغییر کند. کلیویا گیاهی است پراستقامت که بین ماه های بهمن و فروردین گل می دهد. 

از معایب این گل نامنظم بودن فصل گل و نامرغوب بودن برگ های آن است. این گل در زمستان به هوای معتدل نیاز دارد و بهتر است آن را در بالکن ها و راهروهای سقف دار نگهداری کنید. اما در تابستان می توانید آن را بیرون پنجره بگذارید. این گل در سه سالگی شروع به گل دادن می کند و گل هایش بادوام است خاک مناسب برای رشد آن خاک باغچه ای همراه با خاک برگ و موقع تغییر گلدان آن ماه های فروردین و اردیبهشت است. 

فراموش نکنید که لازم نیست هر سال گلدان را تغییر دهید، فقط کافی است خاک قسمت روی گلدان را بدون اینکه به ریشه های گوشتی و متورم آن صدمه بزند تعویض کنید. این گیاه در موقع رویش نیاز به آب فراوان دارد. اما از آغاز مهرماه باید به تدریج از میزان آب دهی گل کم شود.

 

 

کلس هیبرید

کلس هیبرید یا حسن یوسف یکی از گل های زیبای آپارتمانی است که در رنگ های زیبا و شادی یافت می شود. این کلس های دورگه را اصولا از نوعی به نام کلس بلومئی که زادگاهش جاده است به دست می آورند. 
این گیاه از جمله گیاهان فصلی محسوب می شود که ساقه های آن چهارگوش و برگ هایشان با تنوعاتی از رنگ های سبز مایل به زرد، زرد طلایی، قرمز یا ارغوانی مایل به سیاه مشاهده می شود و جاذبه های تزئینی آنها در زیبایی برگ های درخشان شان نهفته است. آنها را می توانید هم در باغچه ها و هم در گلدان ها بکارید. 
مرحله نخست برای تکثیر این گیاه قلمه زدن است که نهال های جوانی با قد و قیافه یکسان تهیه می کنند. راه دیگر تکثیر آن کاشتن بذر است که هم جالب تر است و هم گیاهانی قوی تر با برگ های درشت و رنگ های متنوع به وجود می آید. بذر های این گیاه را ابتدا در یک خاک سبک بکارید و سپس نهال های جوان را به خاکی مغذی تر که بیشتر حاوی خاک مرغوب باغچه ای است منتقل کنید. 
در درجه حرارت بالا، آب دادن فراوان و تغذیه آنها با کود محلول سبب رویش عالی و درخشندگی رنگ های گیاه خواهد شد. جای روشن ولی نه در معرض تابش مستقیم خورشید مناسب ترین محل برای آنهاست. گل این گیاه بی ارزش است و به محض پیر شدن باید چیده شود.

 

 

یاس فرنگی

یاس فرنگی گیاهی است بالارونده و زیبا مناسب برای داخل ساختمان ولی خوب چون زیاد قد می‌كشد، بهتر است توسط یك شبكه سیمی شاخه‌هایش در فضایی محدود مهار شود.در غیر این‌صورت بعد از مدتی باید شاخه‌های آن را هرس كرد و یا گیاه به گلدان بزرگتری منتقل شود. زیبایی و عطر گل‌های سفید یاس فرنگی تمام تابستان فضای خانه را روح می‌بخشد. این گیاه به آب فراوان نیاز دارد و بهترین تركیب خاك برایش مخلوطی از خاك رس، ماسه، خاك برگ و كود حیوانی پوسیده (به نسبت مساوی) است و البته گهگاه نیز مقداری كود مایع برای آن خوب است. گلدان یاس فرنگی را باید در محلی كه نور كافی داشته باشد و نه در معرض آفتاب مستقیم قرار داد. 

یاس فرنگی را زمستان‌ها باید در جای خنكی كه حرارت آن كمتر از ۱۲درجه سانتی‌گراد نباشد نگه‌داشت و آب كمتری به آن داد. حرارت بالا در زمستان شرایطی فراهم می كند كه گیاه مورد حمله آفاتی مانند شته و شپشك قرار گیرد. تكثیر یاس فرنگی به روش قلمه‌زدن ساقه‌های چوبی سال قبل (دوساله) در خاكی كه حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد گرما داشته باشد انجام می‌گیرد. در چنین شرایطی ریشه كردن قلمه‌ها حدود شش هفته طول می‌كشد.

 

 

 سرخس

 یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی که جنبه زینتی دارد سرخس است این فوژر آمریکایی استوایی را باید یکی از جالب ترین گیاهان دانست. برگ های دراز و هلالی شکل آن از قلب گیاه می روید و با حالت پرمانند و انبوه خود چه در باغچه و یا روی میز کنسول ها و کنار مجسمه ها جنبه تزئینی بسیار زیبایی دارد. 

از ریشه آن شاخه های رونده ای منتشر می شود که در محل گره های خود ریشه دوانده و موجب ازدیاد آن می شود. این گیاه دارای استعداد جهش و رشد است و دارای گونه های متفاوتی هست مانند «روز دیتی پلومز» که نوک برگچه های آن کنگره دار است یا «تیری جونیز» که برگ هایش نوسان دار است و برگ هایش تا حدی خم می شود این گیاه برای تزئین داخل آپارتمان بسیار ایده آل است.

در زمستان نباید آنها را در نزدیکی رادیاتورها قرار داد زیرا گیاه پژمرده و خراب می شود. خاک گلدان شما باید شامل خاکبرگ، خاک چوب و در صورت امکان مقداری خاک چمن باشد و حرارتی که برای رشد آن نیاز است برابر ۱۵ درجه سانتیگراد و مختصری رطوبت هوا است. آب فراوان از جمله نیازهای آن است برای تکثیر این گیاه انبوه برگ های آن را قسمت کنید و یا از شاخه های رونده و ریشه دار آن می توانید استفاده کنید.

 

 

 

شیپوری

یکی از گیاهان زیبا و تزئینی که می توانید برای مدت محدودی در آپارتمان و به ویژه بالکن های سرپوشیده و راهروهای شیشه شده نگهداری کنید زانترشیا یا شیپوری سفید است. این گیاه از خانواده آداسه هاست و به نام های ریشاردیا، کالا و آروم نیز نامیده می شود. شیپورک ها معروف خاص و عام است و در تهیه دسته گل مورد استفاده بسیاری از گلفروشان قرار می گیرد.

آروم دارای برگ های درشت و نوک تیز به رنگ سبز پررنگ و گل های کم اهمیت آن به دور خوشه ای جمع شده و پایه آن را کاسبرگ بزرگ و ضخیمی به رنگ سفید ناب و به شکل قیف مانند به نام اسپات در بر گرفته است که بخش زینتی گیاه را تشکیل می دهد. 

منشا این گیاه آفریقای جنوبی است. ریشه های زنبقی مانند این گیاه را در ماه های شهریور و مهر به صورت هر ۲ یا ۳ سرشاخه در یک گلدان ۱۸ سانتیمتری می کارند و آن را با خاکی مغذی شامل قسمت های مساوی از خاک باغچه و پهن چرب پر می کنند و سپس گلدان ها را در جایی نسبتا گرم می گذارند. آروم هایی که در چنین محلی و در معرض آفتاب قرار می گیرند تا حدود ۶۰ الی ۸۰ سانتیمتر رشد می کنند.

توجه داشته باشید کمبود نور موجب پلاسیدگی برگ ها و خم شدن آنها می شود. از زمان آغاز رویش فعال گیاه، باید مرتب به آن آب داد. فصل گل دادن این گیاه سرتاسر زمستان است. در اواخر اردیبهشت ماه برگ های آروم ها که در گلدان کاشته شده است، شروع به زردشدن کرده و ناگهان می افتند و از این هنگام به بعد یعنی تا اواخر تابستان و رسیدن موعد مجدد رویش زمستانی باید گلدان ها را خشک نگه داشت. 

آروم ها را می توان به خوبی در یک گلخانه سرد یا یک بالکن سرپوشیده که مختصری گرم باشد نگهداری کرد، اما در چنین شرایطی گل های آن دیرتر و در حدود بهار به دست خواهد آمد.

 

 

 لیلیوم

 

یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی لیلیوم یا زنبق رشتی است که از خانواده لیلیانه و سونی هاست.مدت هاست که سوسن ها را برای استفاده در آپارتمان پرورش می دهند، اما با پیدایش سوسن های هیبدید آمریکایی که واریته های آنها دارای گل های فراوان و رنگ های زیباست این امر بیشتر متداول شده است.
واریته ای از این گیاه به نام هارضی را می توانید به آسانی در گلدان خود بکارید به اینگونه که چندین پیاز را در ظرفی به گنجایش ۲ تا ۳ لیتر جای دهید و پس از آنکه ساقه آنها به ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر رسید نوک هر ساقه، با تعداد ۶ تا ۸ گل درشت کاملا باز به رنگ نارنجی زیبا آراسته می شود.پیازهای این گیاه را می توانید در فروردین ماه در ظرف های بزرگی که کاملا زهکشی شده و ته آن را بستری از شن به قطر ۲ سانتیمتر پوشانده بکارید. 
به این صورت که ابتدا ظرف را تا نیمه از خاک مناسب پر کنید و پیازها را روی آن قرار دهید سپس بقیه ظرف را با خاک پر کرده و به صورت توده یا پشته ای در آورید. این خاک باید حاوی دو حجم خاک باغچه شن دار و در حجم تورب و یک حجم ریگ درشت باشد. آنگاه آنقدر آب بدهید که دیگر جذب نشود در این موقع باید گلدان ها را در یک زیرزمینی تاریک که حرارت آن از ۱۰ درجه سانتیگراد تجاوز نمی کند بچینید و هنگامی که جوانه های گیاه به ۷ تا ۸ سانتیمتر رسید سوسن ها را به محلی که دارای حرارت معتدلی باشد منتقل کنید اگر آنها را در نزدیکی پنجره ای بگذارید بزودی ساقه ها رشد کرده و گل ها ظاهر می شوند گلدان هایی که در اواسط اسفندماه به این روش آماده می شوند. 
در اواخر اردیبهشت گل می دهند و آنهایی که در اوایل فروردین تهیه می شوند، در آخرین روزهای خردادماه گل خواهد داد. آب دادن به آنها باید پی در پی اما به مقدار کم صورت گیرد تا خاک گلدان را آب نبرد.

 

 

 بنفشه آفریقائی

رنگ‌های متنوع این گل، آن را به یک گیاه محبوب و رایج برای نگهداری در منزل تبدیل کرده است. می‌توان آن را در پشت پنجره یا زیر نور فلورسنت پرورش داد. 

  بهترین اقلیم کاشت 
نور متوسط تا زیاد را می‌پسندد چنانچه نور طبیعی یا کافی نیست باید از نور فلورسنت استفاده کرد. شرایط گرم یا دمای ثابت ۱۸ درجه سانتی‌گراد برای گیاه مناسب نیست. آبیاری باید با دقت انجام شود و از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری کرد و باید اجازه داد تا خاک در بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. 



نکات پرورشی گیاه را باید در بستر خاکی و در یک گلدان کم‌عمق کشت کرد و هر سال گلدان آن را تعویض کرد. در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار باید گیاهان را با محلول غذائی بنفشه آفریقائی به میزان یک‌چهارم غلظت تغذیه کرده و همچنین می‌توان در هنگام تعویض گلدان‌ها، از کود پوسیده نیز استفاده نمود. گرد و خاک موجود در روی برگ‌ها را با یک پرس نرم پاک کنید. 



کاربرد در فضای سبز 
بیشتر برای داخل آپارتمان‌ها مناسب است.

 

 

 بنفشه

 این گیاه به‌نام بنفشه انگلیسی هم معروف است و کشت و کار آن بسیار متداول است. ساقه‌های خزنده گیاه به‌راحتی ریشه‌دار شده و گیاه جدید تولید می‌کند و به این طریق گسترش می‌یابد. 



 بهترین اقلیم کاشت 
به خاک مرطوب، زهکش شده غنی و خنک نیازمند است. آفتاب کاملاً تا متوسط را می‌پسندد ولی در نواحی گرم به سایه کامل نیز مقاوم است. 



ارتفاع و گستردگی 
ارتفاع آن حدود ۲۰-۵/۱۲ سانتی‌متر و گستردگی آن به ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. 



 رنگ گل و فصل گلدهی گل‌های معطر ۵ گلبرگی و به رنگ بنفش تیره بوده و در اوایل بهار بر روی برگ‌های توده‌ای قلبی شکل که ۵/۷ سانتی‌متر طول دارند ظاهر می‌شوند. 



نکات پرورشی
بین گیاهان باید ۳۰ سانتی‌متر فاصله باشند. چنانچه گیاهان پیر شده باشند می‌توان واکاری نمود. 



 آفات و بیماری‌ها 
کنه تار عنکبوتی می‌تواند به گیاه خسارت بزند و باعث زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها شود. 



 کاربرد در فضای سبز 
این گیاه را می‌توان در زیر درختان، درختچه‌ها، در باغ‌هائی که دارای ترکیب وحشی گیاهان هستند و یا باغ‌های صخره‌ای به‌عنوان یک گیاه پوششی معطر استفاده نمود. 



 کولیتوارها Royal Robe :گل‌های ارغوانی با چشم سفید که بلندی ساقه‌اش به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. 
White Czar :گل‌های سفید با رگه‌های صورتی که بلندی ساقه‌اش به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. 
سایر کولیتوارها به رنگ‌های سفید، صورتی، ارغوانی و آبی هستند.

گیس سفید

یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی سفالرس سینیس گیس سفید یا پیرانه سر است. اینها صفاتی است که بسیار برازنده این گیاه که رشد بسیار کندی هم دارد، است. 
این گیاه به ندرت قبل از رسیدن به ارتفاع ۶ متر گل می دهد بنابراین آن را بیشتر به خاطر موهای بلندی که از هاله هایش آویزان می شود و بر فراز هر ساقه پوششی پشمی و سفید و درخشان شبیه به کلاه گیس ایجاد می کند، می کارند. گیس سفید در زمستان تابع رژیم خشک یا تقریبا خشک است و در تابستان باید به اعتدال آب داده شود. شما باید این گیاه را یک زهکشی کامل بکنید تا بتوانید آب زیادی داخل خاک را تخلیه کنید چون این کار برای گیاه ضروریست. این گیاه نیاز به اشعه مستقیم خورشید دارد چون در سرزمین اصلی خود مکزیک از این نیاز بهره مند بوده است.

 

 

 

 یوکا

یوکا گیاهی است با برگ های کشیده و با نوک تیز و خنجری به رنگ سبز. این گیاه زیبا دو گونه دارد. در یک نوع آن فاصله برگ ها زیادتر است و گل نمی دهد و بیشتر در آپارتمان استفاده می شود، نوع دیگرآن فاصله برگ کمتر است و گل های آن به شکل زنگوله واژگون و سفید و کرم برای که کشت در باغچه مناسب تر است. 

اما می توانید هر دو گونه را هم در باغچه و هم در آپارتمان نگهداری کنید. به دلیل مقاوم بودن این گیاه در شرایط نامساعد نور، دما و هوا می توانید در اتاق یا خارج از خانه از آن نگهداری کنید. این گیاه زیبا به نور کافی احتیاج دارد و در سایه فاصله برگ های آن زیاد می شود و حالت نامناسبی پیدا می کند. درجه حرارت مطلوب گیاه در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد است. تکثیر این گیاه در بهار با جدا کردن پاجوش ها از گیاه صورت می گیرند. نوع دیگر آن کاشتن قلمه در شن است. اگر جوانه انتهایی گیاه را ببرید، پس از مدتی در قسمت جوانه انتهایی دو یا سه شاخه می شود که از آنها می توانید برای قلمه زدن استفاده کنید.

 

 

دیفن باخیا

 دیفن باخیا گیاهی است از خانواده آراسه (Arasees) با تقریبا در حدود ۳۰ گونه و تعداد زیادی واریته های گوناگون . این گیاهان دائمی همیشه سبز، بومی آمریکای جنوبی بوده و به خاطر برگ های زیبایش کاشته می شود و برای گلخانه ها و آپارتمان های شوفاژدار و یا در مکان هایی که درجه حرارت زمستان به اندازه کافی باشد، مناسب است. گونه های مختلف این گیاهان تقریبا دارای نیازهای مشابهی از نظر آب و هوا و رطوبت است. 

برگ ها تقریبا بیضی کشیده با نوک تیز و در روی ساقه به طور مارپیچ به وجود می آیند. رنگ برگ ها معمولا سبز تیره و دارای نقاط یا لکه های سفید کرم رنگی در دو طرف رگبرگ اصلی است. تقریبا حاشیه برگ ها سبز است. اندازه برگ ها بر حسب گونه متغیر بوده و در بعضی از گونه ها به اندازه های نسبتا بزرگی (۵۰ سانتیمتر) می رسد . با وجودی که گیاه همیشه سبز است، عمر برگ ها کوتاه بوده و به تدریج می ریزند .
این گیاه در گلدان به ندرت گل می کند. گل های آن قابل توجه نیست و بهتر است با چاقوی تیزی بریده شوند تا نیروی گیاه بیهوده به هدر نرود . اگر گیاه امکان رشد داشته باشد بلندی آن به دو متر و نیم نیز می رسد و تنه آن هنگامی که برگ ها ریخته اند، بندبند و یا حلقه ای شبیه پیچ چوب پنبه بازکن است ساقه آن محکم و تو پر است. شیره گیاهان این جنس سمی است و باید از تماس آن با چشم و دهان اجتناب کرد. بلعیدن شیره تلخ این گیاه باعث ورم بافت های ظریف گلو شده به حدی که قوه گویائی را فلج می کند.

 

فیکوس

 

 فیکوس یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین گیاهان خانگی و زادگاهش در هند و مالزی است. در هوای آزاد ارتفاع این گیاه به بیش از ۲۵ متر می رسد و در شرایط عادی به خوبی رشد می کند حتی ریشه های هوایی می دهد. برگ های این گیاه پهن و براق و چرمی با نوک تیز به صورت متناوب در طول ساقه می رویند. هنگامی که برگ های پیر آن شروع به ریختن می کند، گیاه بدمنظره می شود در این حالت آن را از نزدیک سطح خاک قطع کنید تا گیاه دوباره جوان شود. این گیاه به نور کامل اما نه نور مستقیم خورشید نیاز دارد و نمی تواند در سایه رشد مطلوبی داشته باشد.

چون این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است در نتیجه آب زیاد از حد به گیاه آسیب می رساند. در آبیاری اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری کاملا خشک شود. در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است. بهترین خاک برای رشد این گیاه مخلوطی از برگ پوسیده و کود حیوانی و خاک رس است. تکثیر این گیاه به صورت قلمه است. توجه داشته باشید که گلدان گیاه مریض را هرگز عوض نکنید چون باعث از بین رفتن گیاه می شود.

 

 

رز مینیاتور

رزهای مینیاتور مانند رزهای معمولی از خانواده گل سرخیان و شامل درختچه های کوچک با برگ های ریزان و تقریبا بدون خار هستند. برگ های کوچک و مرکب آنها از پنج یا هفت برگچه بیضی شکل و دندانه دار تشکیل شده است. 
گل های آن به صورت تکی یا جفت از غنچه های خوش فرم شکفته و باز می شوند.نیازهای رزهای مینیاتور، مانند رزهای معمولی است که شامل خاک حاصلخیز، آفتاب کافی، زهکشی خوب، هرسً منظم سبک و بالاخره محافظت در مقابل آفات آن به ویژه «کنه، شته ن سفیدک رز» است.
رزهای مینیاتور را می توان در گلدان های پلاستیکی که دارای منافذ زیادی برای رد کردن آب هستند کاشت و به درون آپارتمان منتقل نمود و از آنها گلدانی با آرایش ۱۲ - ۱۰ سانتیمتر برای پشت پنجره اتاق ترتیب داد. تعویض گلدان ها به طور سالیانه در ماه های اسفند یا فروردین انجام می گیرد.در بهار می توان گلدان را برای مدتی به داخل ساختمان آورد . چنانچه این مدت طولانی شود و نور به اندازه کافی نباشد، ممکن است جوانه ها پوک شده و چروک خورده و منجر به ریزش برگ ها شود.

 

 گل ادونتوگلوسم

 ادونتوگلوسم از خانواده ارکیده ها است که بلندی گیاه در انواع آن به ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر می رسد. این نوع به عنوان مقاوم ترین نوع ارکیده جهت نگهداری در منزل شناخته شده است زیرا استقامت قابل توجهی در برابر خشکی هوا از خود نشان می دهد. 
مناسب ترین محل برای نگهداری آن پنجره های رو به مشرق است تا از آفتاب صبحگاهی بهره مند شود. در پایان فصل گل دهی (پاییز) از میزان آب تا حد قابل ملاحظه ای باید کاست. در این هنگام حرارت می تواند تا ۸ درجه سانتیگراد پایین بیاید.لازم است در بهار آن را به گلدانی حاوی دو قسمت ریشه خرد شده سرخس، یک قسمت پیت و یک قسمت خاک برگ پوسیده منتقل نمایند. ضرورت دارد در کف گلدان لایه ضخیمی از سنگ ریزه یا شکسته های گلدان قرار داد تا به هیچ وجه آب در ته گلدان باقی نماند. 
با شروع رشد گیاه مجدد آزادانه به آن آب داده شود و گاه همراه آب کود مایع اضافه نمایند. بهتر است روی نخستین جوانه ها تا مدتی آب بپاشند. همیشه از آب خالص یا آب باران استفاده شود، زیرا آب های دارای گچ یا آهک برای این گیاه بسیار زیان آور است.زیاد کردن این گیاه به وسیله تقسیم ریزوم آن (ساقه ضخیم زیرزمینی) صورت می گیرد.

 

 

شمعدانی

 

 یکی از گل های زیبای آپارتمانی که در رنگ های شاد و زیبا وجود دارد شمعدانی است، چنانکه می دانیم گیاهان معروف به ژرانیوم باغچه ای و ژرانیوم پیچ، واریته هایی از پلارگنیوم است. این گیاهان زیبا شاخ و برگ های انبوه کروی شکل و کرکداری دارند و گل های آنها درشت و به رنگ های سفید و قرمز یا بنفش است که معمولا در قسمت زیرین گلبرگ ها لکه های تیره رنگی دیده

  می شود. 

این گیاهان بر حسب تاریخ تهیه قلمه آنها از آغاز فروردین تا پایان مردادماه به گل می نشیند و ازجمله گیاهان گلخانه های سرد است. سازگاری آنها بسیار خوب است و در زمستان باید در کنار پنجره و در حرارتی حداکثر ۱۲ درجه سانتیگراد قرار گیرد. خاک مناسب برا ی آنها مخلوطی از خاک باغچه ای شن دار همراه با مختصری خاکبرگ و تورب پوسیده است. در فصل بهار و اوایل تابستان به آب زیاد نیاز دارد و در همین هنگام است که دادن چندبار کود محلول بدان نیز بسیار مناسب خواهد بود.

 

برچسب ها گل , پرورش گل ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 606